Celtic Supporters Club in Norway

Celtic Park

Celtic ble stiftet 6. november 1887, og i de første årene spilte klubben på en bane som ligger noen hundre meter fra dagens Celtic Park. I 1892 Celtic måtte bygge sitt eget stadion da eieren av den gamle banen satte opp den årlige leien fra £ 50 til £ 450. En journalist beskrev flyttingen som "leaving the graveyard to enter paradise". Celtic Park ble bygget som et ovalt stadion med store områder med ståplasser og kapasiteten var omtrent 40.000 da den ble åpnet. Banen ligger i bydelen Parkhead i det østlige Glasgow. Med en kapasitet 60.832 er Celtic Park det største fotballstadionet i Skottland. Tilskuerrekorden er 83.500 og stammer fra oppgjøret mot erkefienden Rangers 1. januar 1938. Noen kilder oppgir tilskuertallet til hele 92.000, men 83.500 er nok det mest korrekte.  

 

Det skjedde kontinuerlig forbedringer av Celtic Park i perioden fra 1957 og 1971. I 1957 ble det første taket bygget på stadionet, og to år seinere ble de første flomlysene installert. Den berømte ståtribunen på den nordre langsiden -  "The Jungle"– stod ferdig under tak i 1966. Da Celtic vant Europacupen for serievinnere (tilsvarende dagens Champions League) hadde Celtic Park en kapasitet på 80.000. Av disse var kun 4.800 sitteplasser og samtlige på hovedtribunen "Main Stand". I forbindelse med Celtics 100 års jubileum i 1988, ble "Main Stand"oppgradert med kontorer og "lounger" og fikk den fasaden den har i dag.

 
Celtic Park gjennomgikk en større ombygging på slutten av 1990-tallet og er i dag et moderne fotballstadion. Den gamle hovedtribunen ("Main Stand") er verneverdig, og derfor er den ene langsiden fortsatt lavere enn de tre andre tribunene. Den såkalte Taylor-rapporten som ble utarbeidet etter Hillsborough tragedien i 1989 hvor 96 Liverpool supportere tragisk  ble drept satte en rekke utbedringskrav til britiske fotballbaner. Etter at Fergus McCann reddet Celtic fra konkurs i mars 1994 ble det for alvor fart i utbyggingen av Celtic Park. Celtic spilte sesongen 1994/95 på Hampden Park, mens tre nye trubuner ble bygget. I august 1995 var Celtic tilbake på sin hjemmebane, selv om det var kun provisoriske tribuner på de to kortsidene den første sesongen. Utbyggingen kostet totalt over £ 50 millioner, og i august 1998 var arbeidene på Celtic Park fullstendig gjennomført. Kortsidene er oppkalt etter henholdsvis klubbens legendariske manager Jock Stein og laget som vant Europacupen i 1967 – de såkalte «Lisbon Lions». Celtic har fått godkjennelse til å sette inn ca. 3.000 ståplasser i hjørnet mellom Lisbon Lions Stand og North Stand på langsiden foran 2016/17-sesongen. Dette er blitt meget godt mottatt og vil garantert være med på å forbedre stemningen på Celtic Park.

 

Det finnes to restauranter på Celtic Park; "Walfrid Restauant"i "Main Stand"og "Number 7 Restauranti "Jock Stein Stand". På kampdag kan alle med gyldig billett ta en øl eller to og suge inn stemningen i Kerrydale Bar i "Jock Stein Stand".  I de seinere årene har området rundt Celtic Park blitt betydelig oppgradert. Glasgow arrangerte Commonwealth Games i 2014 og da ble det bygget en innendørs velodrom. Flere bygninger rundt Celtic Park er nå revet og innkjørselen til hovedtribunen fremstår i dag som innbydende og verdig for en klubb av Celtics tradisjoner. Utenfor Celtic står det fire statuer - grunnleggeren  av Celtic Broder Walfrid, klubbens beste spiller gjennom tidene Jimmy Johnstone, den legendariske manageren Jock Stein og Billy McNeill som var kaptein for laget som av Europacupen i 1967.

 

Det er tre jernbanestasjoner i nærheten av Celtic Park.  Bridgeton og Dalmarnock ligger begge ca. 10 minutters gange fra stadion, og Bellgrove ca. 20 minutter. I Glasgow sentrum er det to jernbanestasjoner; Glasgow Central og Queen Street Station. Glasgow Central er byens hovedjernbanestasjon og alle tog fra England ender der.  Fra sentrum av Glasgow stopper bussene 43, 61, 62, 64, 240 og 255 like ved Celtic Park. En taxi fra Glasgow sentrum og ut til banen koster mellom £ 6 og £ 8 avhengig av trafikk. Det er mulig å gå fra Glasgow sentrum og opp til banen på ca. 45 minutter.





CSCN på Facebook

CSCN på Twitter